To jak być dobrym copywriterem zależy od wielu rzeczy. Wiele czynników determinujących pracę i zarobki copywritera to indywidualne predyspozycje, podejście, wiedza i obrotność danego tekściarza. Warto więc dowiedzieć się jak najwięcej o zawodzie copywritera.
Zawód copywritera staje się coraz bardziej potrzebny i popularny. Nic dziwnego – wraz z rozwojem marketingu internetowego i powstawaniem coraz większej ilości agencji reklamowych oraz sklepów internetowych zapotrzebowanie na copywriterów wzrasta. Pracować jako copywriter może właściwie każdy – nie każdy jednak może być wystarczająco efektywny w tej roli. Podpowiadamy jak zostać dobrym copywriterem.
Jak być dobrym copywriterem?
Aby zostać dobrym copywriterem musimy przede wszystkim uważnie słuchać klientów, uwzględniać ich potrzeby i pomysły przy jednoczesnym tworzeniu takich treści, które efektywnie zmotywują określoną grupę docelową do zakupu. Należy pamiętać, że dobry tekst to taki, który przede wszystkim działa na odbiorców.
Czym zajmuje się copywriter?
Copywriter zajmuje się pisaniem różnego rodzaju treści – blogowych, marketingowych, reklamowych – których celem jest zainteresowanie odbiorcy danym tematem, dostarczenie mu jakiejś informacji bądź zachęcenie do zakupu produktów lub skorzystania z usługi danej marki. Treści tworzone przez copywritera muszą być unikatowe, oryginalne i ciekawe.
Czy trudno zostać copywriterem?
Wbrew pozorom aby zostać copywriterem wystarczy zapał do ciężkiej pracy, chęć uczenia się i dużo czasu. Naturalne predyspozycje do pisania nie mają tu większego znaczenia. Aby zostać copywriterem należy zmienić sposób myślenia, opanować warsztat i dużo, dużo ćwiczyć.
Ile zarabia copywriter?
Zarobki copywritera są w dużej mierze uzależnione od tego jak i gdzie pracuje. Uważa się, że średnie miesięczne wynagrodzenie w zawodzie copywritera wynosi 4 240 PLN brutto. Co drugi copywriter otrzymuje pensję w przedziale 3 700 PLN – 5 600 PLN. Szacunkowo tylko 25% copywriterów zarabia mniej niż 3 700 PLN brutto.
Gdzie pracuje copywriter?
Copywriter może pracować zarówno na własny rachunek, prowadząc swoją działalność gospodarczą, jak i w agencji, na stałej umowie. Bardzo często spotyka się także copywriterów-freelancerów, który decydują się na wykonanie pojedynczych zleceń, nie wiążąc się na stałe z żadną firmą.
Jak znaleźć pracę jako copywriter?
Jeśli myślisz o tym, aby znaleźć pracę jako copywriter warto zacząć od stworzenia portfolia. W tym celu możesz skontaktować się z doświadczonymi copywriterami (np. za pośrednictwem specjalnych grup na facebooku), wysyłając im próbne teksty. Całkiem możliwe, że doświadczeni koledzy podpowiedzą Ci na co zwrócić uwagę i nad czym warto popracować. Gotowe portfolio możesz przesyłać w odpowiedzi na różnego rodzaju ogłoszenia.
Możesz także zgłosić się do kilku agencji copywriterskich, które chętnie podejmują współpracę ze zdobywającymi doświadczenie autorami. Agencje potrzebują nisko jakościowych tekstów na strony klientów oraz zapleczowe. Dla początkującego copywritera to możliwość na zdobycie doświadczenia i szlifowanie warsztatu.
Jak nauczyć się copywritingu?
Aby nauczyć się copywritingu należy przede wszystkim zdobyć jak najwięcej wiedzy z zakresu marketingu, psychologii oraz psycholingwistyki. Jest sporo metod pozwalających na zdobywanie informacji z tych zakresów – możemy postawić na książki specjalistów od marketingu, korzystać z dedykowanych blogów, filmów czy podcastów, które są prawdziwą kopalnią wiedzy.
Czy praca copywritera jest trudna?
Dużo zależy od tego co kryje się za pojęciem “trudna praca”. Zawód copywritera jest generalnie lekki i przyjemny, pracujemy wygodnie za biurkiem w firmie bądź w domu, często w nienormowanych godzinach pracy. Warto jednak zaznaczyć, że praca copywritera bywa obciążająca psychicznie, wymaga sporo skupienia i zaangażowania, co może być męczące.
Jakie studia dla copywritera?
Copywriter nie musi mieć studiów. Aby wykonywać ten zawód nie musimy posiadać certyfikatów ani dyplomu uczelni. Jeśli jednak chcemy dodatkowo rozwijać się w dziedzinie poprawnego pisania, dobrym pomysłem będą studia polonistyczne. Na takim kierunku nauczymy się nie tylko stylistyki, ortografii i poprawnej składni, ale również merytoryki i sposobów działania w zakresie właściwego pisania.
Jakie cechy ma copywriter?
Nie istnieje uniwersalny zestaw cech, jakie powinien posiadać dobry copywriter. Są jednak cechy, które z pewnością są w tym zawodzie niezwykle przydatne. Należą do nich:
– dociekliwość,
– sprawność językowa,
– lekkie pióro,
– kreatywność,
– wiedza z zakresu SEO i marketingu,
– chęć rozwoju,
– elastyczność,
– zdolności analityczne i logiczne myślenie,
– otwartość,
– systematyczność,
– terminowość.
Czy warto zostać copywriterem?
Nie lubisz monotonii? Jesteś osobą kreatywną i lubisz widzieć namacalne efekty swojej pracy? Zawód copywritera to propozycja, która może Ci się spodobać. To zajęcie wymaga bowiem dużej wyobraźni i kreatywności. Pracując jako copywriter nie tylko stale zdobywamy wiedzę związaną z marketingiem internetowym oraz psychologią marketingu, ale również innych dziedzin nauki. Copywriterzy często pracują zdalnie, w nienormowanych godzinach pracy, dlatego jest to także świetna propozycja dla osób ceniących sobie komfort pracy w domu.